اردیبهشت 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

رشت

رشت

سوغاتی های رشت

هنگامی که از امور زندگی خسته می شویم نیاز به استراحت و سفر در خود احساس می کنیم و به همین خاطر برنامه ریزی یک سفر را به همراه خانواده و یا دوستان خود را می کنیم.یکی از گزینه های ما ایرانی ها سفر به شمال است و استفاده از هوای سالم و طراوت و نشاط و سرسبزی که این نقطه از ایران دارد. اگر تصمیم سفر به شمال را گرفتید و به رشت رسیدید و قصد خرید سوغاتی را دارید خوراکیهای خوشمزه و صنایع دستی این شهر زیبا را فراموش نکنید.

رشته خشکار رشت

رشته خشکار یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های گیلانی است که بازارش در ماه رمضان حسابی داغ می‌شود. قدمت این شیرینی را حدود ۳۰۰سال تخمین می‌زنند. مرکز اصلی رشته خوشکار منطقه طاهرگوراب در صومعه‌سرای گیلان است. در این منطقه افرادی زندگی می‌کنند که سال‌هاست رشته‌ریزی شغل خانوادگی‌شان است. رشته خشکار را می‌توانید به صورت خام یا آماده تهیه  کنید. اگر رشته خشکار را خام خریدید قبل از مصرف باید آن را کمی سرخ کنید و با شربتی که از گلاب و زغفران درست کرده‌اید شیرینش کنید.

کلوچه فومن

کلوچه فومن از قدیمی‌ترین کلوچه‌های ایران است که به اسم شهر خاستگاهش معروف شده.  قدیم‌ها این کلوچه را فقط در فومن و مناطق اطرافش می‌شناختند و زنان فومنی این کلوچه را در خانه برای مصرف خودشان می‌پختند، اما کم‌کم با توریستی‌شدن منطقه مردم شهرهای دیگر هم این کلوچه را چشیدند و حالا در بیشتر شهرهای ایران می‌توانید از این کلوچه‌ها پیدا کنید، اما اگر به رشت یا فومن سفر می‌کنید حیف است که طعم کلوچه فومن اصیل را تجربه نکنید.

پنیر سیاهمزگی

پنیر در سبدغذایی مردم خیلی از کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد. پنیرسیاهمزگی یا سیامزگی انقدر خوشمزه است که می‌تواند با پنیرهای معروف جهان رقابت کند. این پنیر در منطقه شفت تهیه می‌شود. پنیر سیاهمزگی را بدون گرفتن خامه از شیر درست می‌کنند و همین شیوه تهیه‌اش باعث می‌شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه باشد. پنیر سیاهمزگی را می‌توانید از بازار بزرگ رشت در خیابان پیرسرا تهیه کنید. ممکن است موقع خرید پنیر سیاهمزگی از اینکه پنیر کهنه از پنیر تازه گران‌تر است تعجب کنید، دلیل این تفاوت قیمت در این است که پنیر سیاهمزگی کهنه را نمک‌سود می‌کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

وسایل حصیری

بسیاری از ما با دیدن سبد و کلاه‌ و بادبزن‌های حصیری به دوران کودکی‌مان برمی‌گردیم. حصیربافی از مهم‌ترین صنایع دستی رشت به حساب می‌آید. حصیرها از گیاه‌های خودرویی که در باتلاق رشد می‌کنند درست می‌شوند. حصیرهای ساده و رنگی انتخاب خوبی هستند که به عنوان سوغات رشت تهیه کنید.