اردیبهشت 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

قطاب

قطاب

سوغاتی‌های خوشمزه استان یزد

شاید اولین سوغاتی که هرکس از استان یزد به خاطر بیاورد کیک یزدی یا پارچه‌های ترمه‌ی این استان باشد اما سوغات استان یزد به این دو قلم جنس محدود نشده و طیف وسیعی از کالا را به خود اختصاص می‌دهد. شیرینی‌های مختلف قسمت عمده‌ی سوغات استان یزد را به خود اختصاص می‌دهند و پارچه‌های ترمه در رتبه‌ی دوم ایستاده است اما صنایع‌دستی نظیر سفال هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. ما سعی داریم تا با نگارش این مطلب شما را سوغاتی های خوشمزه استان یزد آشنا کنیم. استان یزد یکی از استان‌های مرکزی ایران است که بیشتر تحت تأثیر آب و هوایی گرم و خشک قرار دارد. اقلیم و کم بودن میزان بارندگی در یزد سبب شده که این استان از نظر کشاورزی بسیار ضعیف بوده و سوغاتش به همان شیرینی و صنایع‌دستی خاتمه یابد و محصولات کشاورزی در حیطه‌ی سوغات یزد وارد نشود اما شهرستان خاتم در استان یزد به دلیل داشتن منابع آب فراوان قطب کشاورزی استان یزد است. اگر گذرتان به شهر خاتم افتاد می‌توانید روی محصولات کشاورزی این شهر هم به عنوان سوغات حساب کنید.

از شیرینی‌های استان یزد می‌توان به کیک یزدی، حلوای ارده، قطاب، باقلوا، شیرینی حاج‌بادامی، نان برنجی، نان‌پنجره‌ای، سوهان و انواع لوز اشاره کرد. تنوع شیرینی به‌قدری در این استان بالاست که اگر حواستان به خودتان نباشد در آخر سفر با چمدانی پر از انواع شیرینی روبرو خواهید شد. قطاب یزدی معروف‌ترین شیرینی یزد است که از دولایه تشکیل شده است. در واقع این شیرینی یک خمیر سرخ‌شده‌ای است که درونش با انواع مغزهای پودر شده نظیر گردو و بادام، پودر قند و پودر هل پر شده است. این خمیر پس از سرخ شدن در پودر قند غلطانده می‌شود و طعم بسیار بی‌نظیری دارد. قطاب علاوه بر اینکه اصلی‌ترین سوغات یزد است به دلیل محبوبیت بالایش در داخل و خارج از کشور، پردرآمدترین شغل برای یزدیان است و به صورت موروثی از پدران به پسران می‌رسد. بهترین قطاب یزد را باید از حاج خلیفه علی رهبر تهیه کنید. حاج خلیفه علی از سال 1295 به پخت انواع شیرینی در یزد مشغول است و باکیفیت‌ترین شیرینی را در این استان تولید می‌کند. این بنگاه شیرینی‌پزی دو شعبه در شهر یزد دارد که یکی در میدان امیر چخماق و دیگری در بلوار جمهوری اسلامی واقع شده است. میدان امیر چخماق به دلیل اینکه مرکز هتل و رستوران‌های معروف شهر است معمولاً شلوغ بوده و خرید را برایتان سخت می‌کند. پس بهترین کار برای خرید شیرینی‌های خوشمزه‌ی یزدی رفتن به شعبه‌ی دیگر حاج خلیفه در بلوار جمهوری است.

باقلوا یکی دیگر از شیرینی‌های پرطرفدار یزد است که در اشکال متنوع و با طعم‌های متفاوتی نظیر نارگیلی، پسته‌ای و بادامی تهیه می‌شود. این شیرینی لذیذ در اکثر کشورهای خاورمیانه تولید می‌شود و طرفداران زیادی دارد. مراکز اصلی پخت باقلوا در ایران شهرهای تبریز، یزد و قزوین هستند. باقلوا یکی از سوغات خوش‌خوراک استان یزد است که توسط اکثر مسافران خریداری می‌شود.

پشمک یزدی سوغات اصیل یزد است که بیشتر طرفدارانش را کودکان تشکیل می‌دهند. این شیرینی حجیم‌شده که گاهی با اسانس‌های متفاوتی نظیر کاکائو، توت‌فرنگی و یا زعفران نیز همراه است، یکی از سوغات یزد به شمار می‌رود.

یکی دیگر از سوغات شیرین یزد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از آن چشم پوشید لوز است. لوز نوعی شیرینی است که ترکیب اصلی آن سفیده‌ی تخم‌مرغ و شکر است. محبوب‌ترین نوع این شیرینی در یزد لوز بیدمشک و پس از آن لوز بادامی و نارگیلی است.