اسفند 2

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

خرما بوشهر

خرما بوشهر

اشنایی با سوغاتی های بوشهر

اگر قصد سفر به استان بوشهر را دارید بهتر است با سوغات این شهر بیشتر آشنا شوید. این استان به دلیل موقعیت خاص جعرفیایی محصولات ویژه ای را دارد خرما و ماهی از جمله سوغات خاص و منحصر به فرد این استان است با ما همراه باشید تا با سایر سوغات معروف این استان بیشتر آشنا شوید.

خرما

هر ساله تا اواسط آبان نزدیک به ۱۰۲ هزار تن خرما از نخلستان‌های بوشهر برداشت می‌شود و این شهر دومین تولیدکننده خرمای ایران بعد از جیرفت و کهنوج به شمار می‌آید. می‌گویند تولید خرما در بوشهر به زمان هخامنشیان باز می‌گردد و از آن زمان تا امروز شغل اصلی مردم کشت خرما و تولیدات وابسته به آن بوده. در بوشهر خرماهای زیادی کشت می‌شود، ولی مرغوب‌ترین و معروف‌ترین آن کبکاب است. کبکاب خرمای درشتی است که در زمان رطب زرد رنگ و موقعی که کاملا برسد به رنگ قهوه ای تیره در می آید.. کبکاب های کاملا رسیده اواسط شهریور به بار می‌آیند. جای مشخصی را  هم نمیتوان برای خریدش در نظر گرفت چون در همه جای شهر میتوان آن را پیدا کرد. به خصوص نزدیک بازار.

مشتقات خرما تنها به محصولی که معرف حضور ماست ختم نمی‌شود و شیره خرما، پنیر نخل، خارک پخته و سوغاتی های خوردنی ای مثل حلوای راشی، حلوا سنگک، حلوا پسکی و مسقطی هم برای سوغات بردن از بوشهر مناسب است.

پنیر نخل: بیشتر ما اسم این سوغات را نشینده ایم و حتی شاید از نزدیک هم  آن را ندیده باشیم. پنیر نخل که بوشهری‌ها به آن غاپ هم می‌گویند قسمت سر و میانی درخت نخل است. درختان عمدتا پیر را می‌برند و از آن پنیر برداشت می‌کنند. هر نخل بین ۳ تا ۱۰ کیلوگرم پنیر می‌دهد و مواد معدنی، آهن، فیبر و کلسیم دارد. پنیر نخل سفید رنگ، ترد و شیرین است و به خاطر نداشتن کلسترول شیرینی محبوبی است. این سوغاتی یکی از سوغاتی های گران بوشهری محسوب می شود.

خارک: بوشهری‌ها به خرمای نارس خارک می‌گویند. خارک‌ها را با شکر می‌پزند و محصول یکی از شیرینی ‌های معروف بوشهر است که همراه چای خورده می‌شود.

حلواهای بوشهری

در بوشهر پخت حلوا بسیار مرسوم است. بوشهری ها سه حلوای معروف دارند. یکی حلوای راشی که از شیره خرما و عصاره کنجد درستش می‌کنند و بسیار مقوی است. دیگری، حلوای سنگک که برای درست کردنش شیره خرما را حرارت می‌دهند و دیگری حلوای پسکی. این حلوا را با خرمای له شده، آرد و ماست درست می‌کنند. حلوایی که تنها در برازجان میتوان پیدایش کرد.

مسقطی: فقط شیراز نیست که مسقطی دارد و در بیشتر شهرهای جنوبی هم مسقطی یکی از سوغاتی های محبوب است. معروف است که مسقطی دو قرن پیش از مسقط پایتخت عمان به سواحل خلیج فارس راه پیدا کرد و از این رو اسمش را مسقطی گذاشتند. مسقطی را با نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب درست می‌کنند و با چایی بهترین ترکیب ممکن می‎‌شود.

ارده بوشهری: یکی دیگر از سوغاتی‌های بوشهر، ارده است. ارده و شیره خرمای بوشهر بسیار معروف است و بهترین صبحانه. ارده را از کنجد درست می‌کنند، ماده ای که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف است و اگر سردتان باشد و آن را بخورید انگار  به ناگاه پالتو تنتان کرده اید.

ماهی و میگو:

در استان بوشهر ماهی های بی نظیر زیادی صید میشود و از نظر صید دریایی موقعیت بسیار خوبی دارد. ماهی هامون، شیر ماهی، ماهی مرکب، ماهی سنگسر از جمله ماهی های لذیذ این استان است.

انواع نان :

بیشتر شهرهای ایران به نان‌های محلی‌شان معروفند و  بوی خوشی که دارند. از جمله نان‌هایی هم که پختنش در بوشهر  متداول است، نان نازک، نان گرده و نان بلبل است که روی تابه پخته می‌شوند. کماج هم در بوشهر زیاد درست می شود. نانی حجیم که با آرد سفید گندم و مایه خمیری از نخود لپه درست می‌شود و رویش کنجد و شکر می‌ریزند.

ترشی:

مناطق جنوبی مهد ترشی‌های تند و تیز و بی‌همتا هم هست و اگر شما مثلا سراغ ترشی‌ای مثل انبه را بگیرید، یکی از جاهایی که به شما معرفی می‌شود، بوشهر است. در بوشهر ترشی‌هایی مثل انبه، لیمو عمانی و ترشی بادنجان به فراوانی پیدا می‌شود و معروف است که  خوردن یک قاشق ترشی انبه بوشهری با غذا شما را یک قدم به رستگاری نزدیک خواهد کرد. ترشی انبه را از بازار بوشهر میتوان خرید.

صنایع دستی بوشهر:

بیشتر بوشهری‌ها چه در روستاها و چه در خود شهر به گبه بافی مشغولند. گبه، قالیچه کوچکی است که پرزهای بلندی دارد و شمار پودهایش بیشتر است و طرحش بیشتر طبیعت اطراف مثل شیر، درخت، گل و.. است.

بوشهری‌ها زمستان‌ها را به کار بافت گلیم مشغولند. گلیم های بوشهری را از  موی بز و پشم می‌بافند.  از دیگر صنایع دستی معروف و باسابقه در بوشهر عبابافی است. در بوشهر عباها را با پشم شتر یا گوسفند می‌بافند و از انجایی که هر عبا با زحمت زیاد به دست می‌آید، قیمتش هم چندان ارزان نیست.