فروردین 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

همدان

همدان

سوغات همدان چیست؟

همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران می باشد، اگر از آثار تاریخی و طبیعت زیبایش دل بکنید و سری به بازارهایش بزنید، خوراکی ها و صنایع دستی همدان را خواهید دید که بی نظیر و تعریفی هستند. سوغات همدان تنوع بسیاری دارد بطوری که انتخاب از بین آن ها، برای هر مسافری دشوار است. اما از آنجا که قدمت شیرینی های همدان به بیش از چند صد سال می رسد و به قطب شیرینی سنتی غرب ایران معروف است میتوان شیرنی های این شهر را بعنوان بهترین سوغات تهیه کرد. از میان شیرینی های سنتی همدان انگشت پیچ، کماج و حلوا زرده شهرت بسیاری دارند همچنین شیره ی انگور در این شهر عمری طولانی دارد.

دیگر سوغاتی های همدان عبارتند از:

نان شیرمال

آبنبات قیچی

چای بغدادی

راحت الحلقوم

انواع ترشی و مربا

برای آشنایی بهتر با سوغاتی های همدان پیشنهاد می شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نان کماج همدان

نان کماج یکی از سوغاتی های منحصر بفرد همدان است. کماج یکی از شیرینی های سنتی محسوب می شود که پخت آن در همدان قدمتی طولانی دارد. کماج شیرینی است که مسافران براحتی نمی توانند از کنارش بگذرند و هر ذائقه ای را به خود جذب می کند. مواد اصلی تهیه کماج آرد و شکر است که داخل آن را با گردو و دارچین پر می کنند، که طعم فوق العاده ای را بوجود می آورد. اگر سفری به این شهر زیبا داشتید، از نان کماج فراموش نکنید. بهترین کماج های همدان را می توانید از منطقه ی ششصد دستگاه و خیابان بوعلی تهیه کنید.

حلوا زرده همدان

حلوا زرده مخصوص شهر همدان است. نوعی دسر از لحاظ شکل ظاهری شبیه به فرنی با این تفاوت که سفت تر است. همچنین مواد اصلی تهیه آن زرده تخم مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران می باشد. حلوا زرده طعم بسیار دلپذیری دارد که همه افراد با هر سنی از آن استقبال می کنند. حلوا زرده به دلیل داشتن زرده تخم مرغ منبع غنی پروتئین است و مسلماً مصرف آن برای همه توصیه میشود، بخصوص کودکان و مادرانی که فرزند شیر خواره دارند. همچنین استفاده از آن برای جبران انرژی از دست رفته در هنگام فعالیت زیاد، موثر می باشد. این شیرنی خوشمزه را میتوانید در اماکن تفریحی و تاریخی همدان بیابید.

نان چای

علاوه بر همدان این شیرینی در شهر های قزوین و زنجان نیز پخت می شود که در کنار چای آن را مصرف می کنند. شیرینی کم ضرر و سالمی که طرفداران زیادی دارد، یکی از بهترین سوغاتی هایی که برای سالمندان می توانید بهمراه داشته باشید، شیرینی چای و یا نان چای است. مواد تشکیل دهنده آن از جمله آرد، ماست، تخم مرغ و کره (لبنیات) می باشد. این سوغاتی در مدل ها و اشکال متنوعی پخت می شود که جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان داشته باشد.

انگشت پیچ همدان

انگشت پیچ و حلوا زرده همدان دو یاری جدا نشدنی هستند، که همواره در کنار هم خریداری می شوند. انگشت پیچ هم نوعی دسر بی نظیر است، از نظر شکل ظاهری شبیه به حلوا زرده اما سفید رنگ می باشد. علت گذاشتن نام انگشت پیچ بر روی این دسر خوشمزه آن است که مردم در گذشته انگشت خود را در کاسه پر از انگشت پیچ فرو می بردند و دور انگشت خود می پیچاندند و سپس می خوردند. سفیده تخم مرغ ماده اصلی در تهیه انگشت پیچ است که زرده ی آن برای حلوا زرده بکار می رود. سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر، جوهر لیمو و هل مواد اصلی در درست کردن انگشت پیچ هستند. عمر این دسر خوشمزه به بیش از صد سال می رسد. کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند مصرف خرما در کنار انگشت پیچ و حلوا زرده منبعی برای تأمین قند خون از دست رفته در ایام مبارک رمضان است. برای تهیه نوع مرغوبش به شیرینی فروشی های قدیمی همدان بروید و از خرید کماج و حلوا زرده در کنار انگشت پیچ فراموش نکنید.

شیره ی انگور همدان

انواع مختلفی انگور در ایران پرورش می یابد که همه ی آن ها برای گرفتن شیره خوب نیستند. در شهر همدان انگوری به نام فخری و گزنه ای وجود دارد، که برای گرفتن شیره ی انگور مناسب می باشد. برای تهیه ی شیره ی انگور ابتدا آن را له می کنند و آبش را میگیرند و  نوعی خاک به نام خاک سفید که در ملایر میتوان آن را تهیه کرد، به آب انگور اضافه می کنند که از ترش شدن و نجس شدن آن جلوگیری می کند. شیره انگور یکی دیگر از سوغات های همدان است که ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی از ویتامین B ،A، منیزیم و آهن می باشد. شیره ی انگور همدان شیرین، شل و قهوه ای پر رنگ است. اما شیره ای که در ملایر همدان تولید می شود به نسبت سفت تر و روشن تر است. شما میتوانید با توجه به سلیقه و ذائقه ی خود یکی از این شیره ها را در همدان تهیه کنید.

خشکبار همدان

همدان آب و هوای مناسبی برای کشاورزی دارد درصد زیادی از افراد این استان به کشاورزی مشغولند، اسد آباد یکی از شهر های نزدیک همدان است که کشاورزی در آنجا رونق بسیاری دارد و انواع میوه مانند انگور، هلو، زردآلو، سیب، بادام و گردو کشت می کنند. از این رو علاوه بر میوه های مرغوب، فرآورده هایی همچون برگه ،قیسی، مویز و کشمش تولید می شود. این محصولات را می توان به وفور در شهر همدان یافت و بعنوان سوغاتی تهیه کرد.

آبنبات قیچی همدان

سوغات دیگر همدان آبنبات قیچی می باشد. این آبنبات بسیار خوشمزه مخصوص شهر همدان است. آبنبات قیچی متشکل از آب، زعفران، شکر و روغن می باشد. انواع گوناگون آبنبات قیچی اعم از آبنبات قیچی پسته ای، آبنبات قیچی زعفرانی، آبنبات قیچی ساده، آبنبات قیچی با طعم هل و … . درست کردن آبنبات قیچی کار بسیار ساده ای می آید در صورتی که مهارت و فوت کوزه گری خاص خود را دارد که اگر بلد نباشید هیچ گاه نمی توانید به مهارت استادان همدانی این کار را انجام دهید.