فروردین 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

شیرینی نوقا

شیرینی نوقا

سوغات تبریز چیست؟

ما ایرانی ها عادت داریم که در سفرهایمان برای عزیزانمان سوغاتی تهیه کنیم و به آن ها تقدیم نماییم. یکی از شهرهای ایران که دارای سوغاتی های بسیار متنوعی است، تبریز می باشد. این شهر زیبا و مناطق اطرافش که طبیعتی بکر دارد، توانسته است انواعی از شیرینی ها و خوراکی های طبیعی تا صنایع دستی را به مسافرانش عرضه کند.

در اینجا با تعدادی از شیرینی های تبریز اشنا شوید:

۱شیرینی قورابیه یا قرابیه، اولین سوغات تبریز

این شیرینی یکی از قدیمی ترین شیرینی های سنتی تبریز است و طرز تهیه آسانی هم دارد. این شیرینی علاوه بر تبریز در شهرهای قزوین و زنجان و همینطور کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان هم تهیه می شود.

قورابیه (قرابیه) به عنوان یک شیرینی مجلسی و نسبتا گران قیمیت سرو می شود.

۲شیرینی اریس (ریس یا سوت شیرینی سی)

شیرینی اریس هم یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی های تبریز است. این شیرینی از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو تهیه می شود. البته این شیرینی به صورت های مختلف تهیه می شود و هنگام خرید می توانید انتخاب های زیادی داشته باشید.

۳شیرینی نوقا

این سوغات تبریز دارای قدمتی بسیار زیاد نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران می باشد و دارای تاریخچه ای طویل است. شیرینی نوقا در اصفهان هم تولید می شود و بسیاری به آن «گز» هم می گویند. و همینطور بر اساس تعاریف غرب می توان سوهان قم را هم نوعی نوقا به حساب آورد.

نوقا هم مانند شیرینی های دیگر دارای انواع مختلفی است که می توانید هرکدام را که دوست داشته باشید در تبریز بخرید.

۴شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی با دو رنگ سفید و شکلاتی تهیه می شود.

۵شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی یکی از پرطرفدار ترین های سوغات تبریز است و در شرایط مختلف از جمله اعیاد، جشن ها و میهمانی ها مصرف می شود. شیرینی کنجدی را اگر برای کسی هم نخریدید حتما برای پذیرایی از خودتان در خانه تهیه نمایید.

۶مربای گل سرخ

مربای گل محمدی در بسیاری از مناطق ایران تهیه و مصرف می شود اما مربای گل سرخ تبریز بسیار معروف است.

۷آجیل تبریز

آجیل تبریز از مرغوب ترین آجیل ها در ایران می باشد و در جهان هم دارای معروفیت خوبی است.