اردیبهشت 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

شیرینی های کرمانشاه

شیرینی های سوغاتی کرمانشاه چیست؟

سوغات کرمانشاه بیش از هر چیز از شیرینی‌های متنوع این استان تشکیل شده است. مثلاً گمان نکنم کسی باشد که آوازه‌ی شیرینی برنجی، نان خرمایی و یا نان کاک کرمانشاه را نشنیده باشد. علاوه بر شیرینی‌های خوشمزه‌ی کرمانشاهی صنایع‌دستی این استان نیز به عنوان سوغات کاربرد دارند و می‌توانند یادگاری مناسبی از سفرتان به این خطه باشند.

شیرینی برنجی

نان برنجی کرمانشاه

شاید با خودتان بگویید که شیرینی برنجی را می‌توان از هر قنادی در هر شهری پیدا کرد. مطمئناً همین‌طور است. شیرینی برنجی در تمام قنادی‌های ایران پیدا می‌شود؛ اما این مسئله چیزی از ارزش و اعتبار شیرینی برنجی کرمانشاه کم نمی‌کند. شاید زیره در خیلی از نقاط جهان کشت داده شود؛ اما زیره ی کرمان چیز دیگری است. این مسئله در مورد شیرینی برنجی‌های کرمانشاه نیز صدق می‌کند. اگر از این شیرینی برنجی امتحان کنید خواهید فهمید که عطر و طعمش زمین تا آسمان با سایر شیرینی برنجی‌هایی که در عمرتان خوردید متفاوت است. یک جعبه شیرینی برنجی کرمانشاهی بی‌شک مناسب‌ترین سوغات برای عزیزانتان خواهد بود. چای عصرانه در کنار شیرینی برنجی کرمانشاه صفای دیگری دارد.

نان خرمایی

نان خرمایی کرمانشاه

 

یکی دیگر از شیرینی‌های کرمانشاه نان خرمایی‌های معروفش است. در کرمانشاه اکثر کارگاه‌های نان برنجی پزی به پخت نان خرمایی هم مشغول‌اند. این سوغات لذیذ کرمانشاهی با موادی از قبیل آرد، روغن حیوانی؛ ماست، انواع مغزها و خرما تهیه می‌شود. جالب است بدانید که مردم محلی در این منطقه نان خرمایی را خانقی می‌نامند. اگر به دنبال نان خرمایی فرد اعلا می‌گردید نشان خانقی را از مردم کرمانشاه بگیرید؛ چراکه این نام بسیار جاافتاده‌تر و مرسوم‌تر است.

 

نان کاک کرمانشاه

کاک کرمانشاه

یوخه نام دیگر نان کاک کرمانشاهی است که در نواحی دیگری از ایران همچون شیراز هم تهیه می‌شود. یوخه از خمیرهای بسیار نازکی که روی هم تا خورده‌اند تهیه می‌شود و به خاطر وجود آرد گندم، روغن حیوانی و شکر در ترکیبش بسیار مقوی و انرژی‌زا است. نان کاک کرمانشاهی که با پودر قند، پودر پسته و یا خلال بادام تزئین می‌شود می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند در کنار چای باشد. این سوغات خاص کرمانشاهی در طی هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور، به فهرست میراث معنوی ایرانیان افزوده شد.