فروردین 3

جعبه پارسی

به سایت جعبه پارسی خوش امدید

پسته نایین

پسته نایین

سوغاتی و اداب رسوم نایین

نائين يکي از شهرهاي استان اصفهان در مرکز ايران است.که به اختصار برخی ازسوغات و اداب و رسوم مردم این شهر زیبا را بیان می کنیم.

سوغات

زعفران ، پسته ، کتیرا ، دارو های گیاهی و لبنیات محلی

از صنایع دستی می توان به فرش دستباف ، عبا ، کرباس ، گلیم و خرما اشاره نمود.

آداب و رسوم

از آداب مردم نائین سوگند یادکردن به نمک و تقدیس آن است.

در هنگام تحویل سال خوان هفت سین دایر می کنند، به عدد هفت ستاره و سیاره و مناسبات بین آنها که این هفت سین به شرح زیر است . سیب ، سرکه ، سیر، سبزه، سنجد، سرمه و سمنو.

در روز اول عید مردم اعم از آشنا و غیرآشنا در کوچه و گذر به همدیگر تبریک گفته و بساط روبوسی و آشتی کنان برپامی کنند که این عمل باعث تداوم صلح و دوستی در بین مردم در طول سال می شود .

پختن شیرینی محلی و کلوچه توسط زنان قبل از عید به عنوان تدارکات شب عید.

رنگ کردن تخم مرغ با رنگهای طبیعی.

مراسم سیزده بدر، که روز سیزدهم عید نوروز مردم از شهر به آغوش طبیعت پناه می برند.

مراسم مذهبی، در روز عید فطر، عیدغدیر خم و عید قربان مردم به دیدن بزرگترها می روند و این روز را به هم تبریک گفته ، که نمونه ای از احترام و گرامیداشت بزرگان می باشد.

همچنین درروز عید غدیرخم به دیدن سادات رفته و به عنوان چشم دیدنی و تبرک هدیه ای از آنان میگیرند.

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در شهرستان نائین بصورت سنتی و خاص منطقه برگزار می گردد و توانسته بعد از گذشت سالیان دراز همچنان اصالت تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کند شبیه مراسم جوش گرفتن و سنگ زنی.

همچنین در روز تاسوعای حسینی هیأت عزاداری از حسینیه ها به حسینیه های دیگر و منازل متوفّی که درطول سال از دنیا رفته اند می روند و درآنجا به عزاداری می پردازند.

از دیگر مراسم مذهبی می توان به مراسم فاتحه، سوم، ماه، چهلم و سال و روز عرفه اشاره کرد که هرکدام از مراسم برای اموات و بعد از فوت برگزارمی گردد و بادادن خیرات برای اموات در طول سال برای آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمایند.